logo Stichting Trolleymaterieel Arnhem

Trolleybus 139 (serie 137-143)

BUT 9721T-EEC/Verheulchassisnummer: 9721T.055
bouwjaar 195637 zit- en 43 staanplaatsen
KentekensZZ-00-93 - XB-08-22 (1963)
In dienst: 17-2-1956uit dienst: 1-3-1975
trolley
GVA 139 en 115, 30 juni 1956 - Stationsplein. Foto J.F. Wiggerts

Omdat na frequentieverhogingen op de trolleylijnen in de eerste helft van de jaren 50 het aantal van 36 trolleys aan de krappe kant was, werden er 7 bijbesteld. Deze kwamen tussen 12 januari en 21 juni 1956 in dienst.

Ze werden gebouwd op hetzelfde chassis en met dezelfde elektrische installatie als de eerste 36 trolleybussen (serie 101-136), maar hadden een modernere Verheul-carrosserie met de karakteristieke knikruit. Onder andere Amsterdam, Den Haag en Utrecht hadden ook stadsbussen van dit model.

In tegenstelling tot de 101-136 die vier langs banken hadden - twee in het voorste en twee in het achterste deel - bevonden er zich bij de 137-143 alleen nog twee in het achterste deel. Na de indienststelling van deze serie kon op 2 juni 1957 trolleylijn 7 op de route Bronbeeklaan - Station - Oranjestraat als versterkingslijn voor lijn 1 in dienst worden gesteld.

trolley
GVA 139, begin jaren 70 aan het eindpunt Hoogkamp. Foto Wim van der Plaats

In tegenstelling tot de serie 101-136 werd aan de trolleys van de serie 137-143 weinig gewijzigd en reden zij jarenlang rustig hun kilometers. De 141 werd in oktober 1969 afgevoerd na een aanrijding op de Rijnbrug. In 1973 kregen de 138 en 140 nog een revisie, waarbij ze werden voorzien van grote achterlichten in plaats van de aluminium kastjes met de 3 lichten. Ook werd het blauwe gedeelte overgespoten. Dit laatste gebeurde in 1974 ook bij de 137, 139, 142 en 143. Hierbij werden de trolleys voorzien van de tekst ′gemeente arnhem′ in witte letters samen met het nieuwe gestileerde gemeentewapen. Ook de nummers werden in wit uitgevoerd.

trolley
GVA 139, 1973 - Oranjestraat. Foto E.J. Bouwman

De resterende 6 trolleys van deze serie gingen in maart/april 1975 (138, 139, 140, 143) en augustus 1976 (137, 142) buiten dienst en werden, behalve de 139, in 1976/77 naar een sloper afgevoerd. De 139 werd geschonken aan het Nederlands Spoorweg Museum in Utrecht en werd op 31 augustus 1976 daarheen vervoerd.

Op 19 augustus 1993 keerde de bus terug naar Arnhem en werd op diverse plaatsen gestald in afwachting van eventuele restauratie. Technisch onderzoek heeft uitgewezen dat het chassis, met name het achterste deel, in slechte staat verkeert zodat een restauratie in rijvaardige staat een zeer dure aangelegenheid zou worden.

Op 13 juni 2001 werd de 139 eigendom van de SVA en op 21 juni 2018 van de STA. Eind mei 2018 ging de 139 in bruikleen naar het Nationaal Bus Museum in Hoogezand waar de bus uiterlijk is opgeknapt.

trolley
Ex GVA 139 in de jaren 70 in het Spoorwegmuseum. Foto Paul van Onzen